mandag 5. oktober 2009

Hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet

I dag leste jeg gjennom en leksjon som omhandlet tekster som integrerer hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet. Jeg underviser i matematikk i ungdomsskolen og disse ordene fikk noen tanker til snurre. Bare det at begrepet ”multimodalitet” var ukjent for meg, fortalte meg at her var det noe som ikke inngår i min undervisning.

I LK06 står det om bl.a om lesing i matematikk. ”Å kunne lese i matematikk inneber å tolke og dra nytte av tekstar med matematisk innhald og med innhald frå daglegliv og yrkesliv. Slike tekstar kan innehalde matematiske uttrykk, diagram, tabellar, symbol, formlar og logiske resonnement” (http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=994153&visning=4).

Jeg må nok innrømme at dette er et forsømt område i min undervisning. Vi leser få matematiske tekster, og når vi leser, er det gjerne en avisartikkel som omhandler noe av det som er lett å finne eksempel på i dagliglivet, for eksempel statistikk.

Å sette seg inn i et matematisk emne ved å lese en tekst er (så vidt jeg vet) en lite brukt metode i norsk skole. Man gjennomgår et emne, regner noen eksempel, og lar så elevene regne mer.

Men på de høyere årstrinnene kunne man tenke seg at det å lese en digital matematisk tekst kunne være en fin innfallsvinkel, nettopp fordi man kan bruke hypertekstualitet, interaktivitet og multimodalitet. Leser man om et ukjent begrep, klikker man på det for forklaring. Forståelse kan sjekkes med små interaktive oppgaver. En blanding av tekst, bilder og animasjon kan være med på å forklare matematiske begrep.

Dette er noe jeg vil undersøke videre. Det må jo finnes gode ressurser på nettet. Eller har matematikerne forsømt seg…?

2 kommentarer:

  1. Neida, Lars, emnet er ikke helt forsømt. Men først vil jeg anbefale deg å lese "Talldjevelen" av Hans Magnus Enzensberger. Jeg er ikke alene om å anbefale den, les bare her http://cliveng.stud.hive.no/ped/tall/index.html
    Men jeg ville ikke kalt det en nattabok for barn. Litt matematisk innsikt kreves for å få mest mulig ut av boka. Men det er sikkert noe for dine elever :-)
    http://www.matematikk.org/ Har mange fine artikler, oppgaver, finurligheter som dagens tall, nyheter og mye mer. Anbefales!
    http://www.matematikk.net/ har også mye bra - inkludert tekster. Men denne siden retter seg mot ungdomsskolen og vgs - så jeg bruker den ikke nå lenger.
    Skolenettet har også samlet mange fine lenker: http://www.skolenettet.no/Web/Templates/Pages/Subject.aspx?id=5181&epslanguage=NO
    Wikipedia skriver om matematikk også (selvsagt): http://no.wikipedia.org/wiki/Matematikk
    Og skolehjelperen har egene sider om matematikk: http://www.skole.no/fag/matte.php
    Nå har du sikkert mer enn nok å ta fatt på ;-) Lykke til!

    SvarSlett
  2. Flott at dere deler ressurser og erfaringer. Det er lov å gjøre det forum også;-)Jeg har brukt noen animasjoner fra http://home.hia.no/~cornelib/animasjon/matematikk/digivitalis/tall.htm

    SvarSlett