mandag 23. november 2009

Bruk av digital lyd i matematikkundervisningen?

Jeg underviser først og fremst i matematikk, og gjennom dette studiet har jeg i de fleste oppgavene forsøkt å tenke på hvordan jeg kan relatere leksjonsemnene til matematikk. Grunnen til det er ikke at jeg skal være fagidiot og kun tenke på "mitt" fag, men jeg tror jeg har flere matematikklærere med meg når jeg hevder at matematikkunervisning, kanskje særlig på ungdomsskolen, kan bli vel tradisjonell. Jeg arbeider på en gammel skole hvor det ikke er plass til flere elever enn det vi har nå. Det betyr at vi har liten tilgang til grupperom, og at undervisning først og fremst skjer i et rom med full klasse. Mer enn en gang har jeg prøvd å vri hjernen min for å komme opp med nye, gode ideer til hvordan vi kan variere det som skjer i klasserommet slik at det ikke blir for mye oppgaveløsing.

Når det gjelder bruk av lyd, er kanskje ikke koblingen til matematikk helt åpenbar. I lavere klassetrinn bruker man en del matematikksanger for f.eks. å lære tallrekkefølge og gangetabellen, men når man går lenger opp i klassetrinnene er kanskje den eneste form for lyd som høres i klasserommet lærerens forklarende stemme?

I følge Dunn og Dunns etter hvert godt kjente teori om hvordan vi lærer best, finnes det en gruppe som (i tillegg til mange andre faktorer) har god nytte av en auditiv læringsstil. Det kan være at tradisjonell matematikkundervisning først og fremst har benyttet seg av en visuell læringsstil.

For å trekke dette nærmere bruk av digital lyd i undervisningen, ser jeg av egen erfaring at en del elever har problem med å formulere matematikk på papir, men hvis vi setter oss ned og prater om f.eks. en tekstoppgave har eleven lettere for å se for seg en løsning. Kan bruk av digital lyd være et supplement til denne samtalen?

I mappeoppgave M3 forsøkt jeg meg på å spille inn et egentlig ganske tradisjonelt matematisk spørsmål som jeg like gjerne kunne lest ut av Rhind-papyrusen. Det er nok ikke en revolusjon i bruk av digital lyd, men tanken bak var i første omgang den at for svake lesere vil en slik måte å få presentert en oppgave på være til hjelp. De trenger ikke bruke krefter på å dekode teksten. Samtidig har jeg også sett i egen undervisning at det er ikke alltid det skal så store variasjoner til før en oppgave som i utgangspunktet virker kjedelig kan bli mer spennende. Slik kan kanskje det å lese inn lyd ved hjelp av f.eks. Audacity være med på å gi matematikklæreren enda et redskap for å nå flest mulig elever.

Jeg er ikke ferdig tenkt på dette området ennå, men hvis noen har ander ideer og kommentarer til hvordan man kan bruke digital lyd også i matematikken, blir jeg glad for å høre om det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar