mandag 23. november 2009

Å bruke regneark i skolen

Det virker som bruk av regneark stort sett er overlatt til matematikklærerne i skolen. Jeg har undervist i regneark i flere år, men har enda til gode å få et spørsmål om det fra noen av mine kollegaer som underviser i andre fag. Man kan selvfølgelig heller ikke forvente at de skal stille spørmsmål om noe de ikke kjenner til, og jeg har nok også gjort lite for å opplyse dem om at regneark kan brukes til mer enn tallbehandling.

I min undervisning forsøker jeg å bruke regneark der det er "naturlig". Når vi arbeider med privatøkonomi er det lett å dra fram regnearket, vi bruker det også en del når vi arbeider med geometri, f.eks. for å undersøke hvordan areal og volum endrer seg når vi endrer en  eller flere parametre. Personlig mener jeg nok at når det gjelder arbeid med geometri, algebra eller funksjoner, må regnearket se seg slått i nytteverdi av mer dedikerte programmer som GeoGebra og GeoNext.

I løpet av arbeidet med leksjonen om regneark i DKL-studiet har jeg fått øynene opp for at regneark kan brukes til mer enn det man tenker på i første omgang. Som matematikklærer er det selvsagt en drøm hvis man f.eks. bruker regneark til å lage etiketter i kunst- og håndverk eller at elevene lager gloseprøver til hverandre. Det ville gjøre min undervisning mye lettere ved at elevene bruker et program de kjenner godt fra flere fag, på samme måte som de bruker samme tekstbehandler i norsk, engelsk, samfunnsfag, med mer. 

Likevel ser jeg at når jeg selv foretrekker andre, mer spesialiserte program når jeg skal gå inn i et emne, kan jeg da forvente at lærere i andre fag skal bruke regneark? Jeg vil tro at f.eks. lærerne i kunst- og håndverk kjenner til minst like gode (og gratis) program de kan bruke for å designe etiketter.

Skal man videreutvikle bruk av IKT i skolen tror jeg på å gjøre ting så enkelt for lærerne som overhodet mulig. Hvis lærere i samfunnsfag finner at regneark er nyttig å bruke i forbindelse med behandling av statistikk er det kjempefint. Likeså hvis språklærere vil bruke det til glosetrening. Men hvis det ikke er enkelt nok å bruke, vil mange lærere velge det bort til fordel for andre program. Jeg vil nok tro at mange lærere opplever regnearkets oppbygging og f.eks. bruk av logiske hvis-så setninger som komplisert.

Men som lærer vet man at man slett ikke skal gi opp på forhånd. Alt kan læres på et visst nivå til alle. Men kanskje en god start hadde vært å endre det norske ordet? "Regneark" er da noe som hører matematikken til?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar