søndag 22. november 2009

Å publisere bilder av elever

Å publisere bilder på nettet i skolesammenheng er ikke alltid like enkelt. På den ene siden hender det jo at man får til gode ting sammen med elevene, og vil gjerne vise dette fram (og foreldre vil gjerne se), samtidig må man passe på slik at dette ikke går på bekostning av personvern og andre hensyn man må ta.

skolen der jeg arbeider har vi løst det på denne måten: Ved starten av hvert skoleår må alle elevene og deres foresatte aktivt skrive under på et skjema der de tillater/reserverer seg mot at eleven/deres barn kan avbildes på skolens hjemmeside. Vi skriver vanligvis ikke navn på bildene vi legger ut på nettet. Noen ganger kan det være aktuelt å skrive navn hvis f.eks. noen har vunnet en konkurranse eller lignende. Vi innhenter da samtykke i hvert enkelt tilfelle.
I tillegg bruker vi også lms fronter. Man må ha passord for å komme inn på Fronter, og selv om alle foresatte har et felles passord, regner vi dette som et lukket område og kan her legge ut bilder fra klasseturer og arrangementer hvor det er lettere å identifisere deltakerne på bildet. Det kan diskuteres hvor sikkert området er, i og med at så mange kjenner brukernavn og passord, men vi identifiserer uansett ikke elever med navn her heller (og de foresatte som har interesse av bildene kjenner vel igjen sine håpefulle).

Vi kan helt sikkert bli bedre, men jeg synes vi er et stykke på vei når det gjelder å ta de hensyn som skal tas.

Så langt er publisering av bilder stort sett innenfor det man som lærer har kontroll på. Det finnes andre ting vi slett ikke kan kontrollere. Jeg arbeider i ungdomsskolen og det hender med ujevne mellomrom at vi må samtale med elever som har lagt ut bilder av andre elever (eller lærere) på nettet. Det kan være bilder tatt på skolen eller i private sammenhenger, uansett er det et problem når det skaper konflikter på skolen. Ofte forsvarer elevene som har publisert noe seg med at de ikke visste, eller at det bare var en spøk. Det er vel ikke så farlig?

Jeg tar altså meg selv i å forsøke å gjøre dette så korrekt jeg kan som lærer, mens jeg ikke er like flink til å lære mine elever det samme. Selvsagt har jeg formant dem om at de skal innhente samtykke fra personene på et bildet før de publiserer, men å arbeide systematisk med dette emnet har jeg ikke gjort.

Jeg mistenker at majoriteten av norske skoleelever kan alt for lite om dette, selv om det daglig antagligvis publiseres tusenvis av bilder av og med barn under 15 år. Jeg fikk meg en vekker i fjor da jeg var til stede på et foredrag som ble holdt av en representant fra Barnevakten. Foredraget omhandlet hvilken informasjon barn bevisst og ubevisst legger ut om seg selv og sine nærmeste på nettet. Vi ble vist autentiske eksempler på hjemmesider som unge hadde laget hvor informasjon om hvem de var, hvor de bodde og hvem som var vennene deres lå helt åpent. I tillegg finnes det flere nettsider av typen deiligst.no hvor unge kan legge ut bilder av seg selv og vennene sine. Nå skal jeg være forsiktig med å framsette beskyldninger jeg ikke har dekning for, men jeg tviler på at de som står bak f.eks. deiligst.no hadde personvern lengst framme i hjernebarken da de lagde disse sidene.

For å komme til en eller annen slags konklusjon, vil jeg si at det selvfølgelig er viktig at vi som lærere kjenner regler for hva vi kan publisere, men det er like viktig at vi deler vår kunnskap med elevene. Noen elever i dag er allerede større bidragsytere til det digitale samfunn enn vi voksne er, og derfor er det av stor betydning at vi som kan noe om hva som kan publiseres formidler dette videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar