tirsdag 23. februar 2010

Sammensatte tekster

Arbeidet med denne leksjonen har tatt sin tid. Her var det mye å sette seg inn i! Jeg har gjort to små forsøk; et i Prezi og et i Xtranormal.

For å si noe om Prezi først: Et interessant hjelpemiddel, en slags blanding av tankekart og presentasjon. Jeg har laget et eksempel hvor jeg tok utgangspunkt i dette læreplanmålet i matematikk fra K06: "forklare oppbygginga av mål for areal og volum og berekne omkrins og areal, overflate og volum av enkle to- og tredimensjonale figurar", av den enkle grunn at det er dette emnet jeg underviser i for tiden. Jeg tenkte jeg ville lage en oversikt over de geometriske figurene vi arbeider med på ungdomsskolen. Resultatet kan sees her. Dette er ikke en fullstendig presentasjon, all den grunn det mangler figurer og forklaring til hvordan vi regner ut areal, omkrets, volum og overflate av de forskjellige figurene, men den gir en idé om hvordan jeg har tenkt.
Jeg kan godt se for meg at jeg kunne brukt dette i undervisningen, enten som en presentasjon for elevene eller som noe elevene kunne lage for å undervise hverandre. Jeg liker det at man kan strukturere informasjonen som et tankekart, men samtidig gi det det noe mer "liv". Samtidig ser jeg at faren er til stede for å gjøre det visuelle for komplisert, og at det kan forkludre budskapet. Dette setter store krav til at jeg som pedagog klarer å gjøre stoffet lett tilgjengelig (kiss).


Et mer morsomt bekjentskap var Xtranormal. Jeg prøvde meg fram, og laget denne filmen.


Her tenkte jeg at dette kunne være et eksempel på en ramme som elevene kan skrive en tekst ut fra, det kan f.eks. være i norsk, engelsk, samfunnsfag eller fremmedspråk. Jeg hadde nok lagt an en litt mer seriøs tone skulle jeg presentert dette for elever, men hva om det var en historisk person som ga en innledning som utgangspunkt for en tekst? Eller at elevene selv skulle skrive en scene i et skuespill? Eller en samtale i fremmedspråkundervisningen?
Det er ikke sikkert at Xtranormal bidrar til mer læring enn å skrive en tekst i arbeidsboka, men det kan være inspirerende for elever å se dialogen de skriver få liv. I tilfellet med Xtranormal ser jeg ikke at vi står i fare for å gjøre noe "skolsk" ut av dette slik det refereres til i leksjonen at Niel Selwyn hevder.
Å variere undervisningen har aldri vært en ulempe, og selv om Xtranormal har sine pedagogiske begrensninger kan det brukes som nok en måte å leke inn kunnskap på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar