onsdag 24. februar 2010

Digital Arena

Til denne leksjonen ville jeg prøve meg på Geotagging. Jeg valgte å bruke bildene jeg tok til Mappeoppgave M2. Opplegget jeg da beskrev, gikk ut på at elevene skulle vandre langs nedre del av Lysakerelva som ligger på grensen mellom Oslo og Bærum. Dette er et gammelt industriområde, og en del av oppgaven var å finne spor etter den gamle industribebyggelsen og ta bilder av disse.

Da jeg arbeidet med oppgaven, skrev jeg i teksten at man kunne bruke geotagging i elevenes etterarbeid, men jeg gjorde aldri dette selv. Nå er det altså gjort, og bildene i albumet kan sees her (Klikk på kartet til høyre for å se hvor bildene er tatt).

Picasa kan også lage en liten framvisning fra albumet, slik som dette:



Jeg opprettet et offentlig album i Picasa og valgte ut noen av bildene jeg tok. Jeg har brukt originalbildene, og de er derfor ikke behandlet slik bildene jeg brukte i mappeoppgaven var. Jeg ga hvert bilde et navn, og plasserte dem i kartet. Noen av markørene ble stående ganske tett, men området bildene er tatt på er heller ikke så stort. Jeg anbefaler derfor å bruke zoomfunksjonen.

2 kommentarer:

  1. Så flotte bilder, Lars! Ekstra morsomt med detaljene. Sjelden man ser dette når man fyker forbi på E18 bare noen meter unna. Man bør helt klart stoppe opp en dag og ta en nærmere titt :-)

    SvarSlett
  2. Enig Ellen, kjempefine bilder. Morsomt å se dette opplegget ditt Lars, for vi hadde laget et tilsvarende oppgave for våre 8.klassetrinn for et par år siden. Vi hadde fått midler fra stedets arbeiderforening for å reise til Oslo og Teknisk museum. Som takk skulle vi lage en fotofortelling fra turen og spesielt fra de gamle fabrikkområdene rundt Akeselva. Turen ble litt travlere en planglagt (som alltid), og fotografering rundt Akerselva ble ikke noe av. Vi lærere har fremdeles dårlig samvittighet for manglende fotofortelling, men heldigvis for oss, så har ingen enda etterlyst den. Sånn kan det gå, ideen var god, det ser jeg nå. :=)

    SvarSlett